Foredrag med Niels Åge Skovbo

Tirsdag d. 14 november kom Niels Åge Skovbo forbi og holdt et foredrag for foreningens medlemmer, som primært handlede om havørreder og vandpleje.

Niels Åge er en utrolig glad og passioneret mand, der er meget engageret indenfor alt der indeholder vandløbsrestaurering og vandpleje. Sammen med et par andre stykker styrer han bl.a en gruppe vandløbsentusiaster ved navn “Vandstjernerne” på facebook. Gruppen har i skrivende stund 147 medlemmer.

Denne gruppe laver hvert år et utal af projekter rundt omkring i Jylland, primært det østjyske, som er til stor gavn for vores fiskefauna. Oftest består disse vandløbsrestaureringer i, at anlægge gydebanker og udlægge store sten til fordel for havørrederne.

Projekt Giber Å

Niels Åge har lagt en del timer i et projekt, som for fremtiden ikke kommer til at være helt uden betydning. Han har nemlig deltaget en del i arbejdet omkring fjernelsen af Vilhelmsborg søen. Hvilket betyder, at der nu er kommet fri fauna passage i Giber Å – hele vejen fra udspringet omkring Tranbjerg til udløbet ved moesgaard. Et projekt mange mente var tabt på forhånd. Men med vilje og beslutsomhed ligger landet nu sådan, at projektet er blevet gennemført.

Stort rygklap til Niels Åge herfra.

Her er en dronefilm fra Vilhelmsborg efter genetableringen (artiklen fortsætter under videoen)

Her en video med Niels Åge Skovbo om – hvordan hele snakken om fjernelse af dæmningen og dermed fri fauna passage opstod.

Deltagelse

I alt var 15 medlemmer mødt op for, at opleve Niels Åge´s foredrag. Dette må siges, at være et ganske tilfredsstillende resultat når man samtidig tænker på, at der samme dag var kaldt til stort  vælgermøde i Spektrum i forbindelse med kommunalevalget. Ligeledes blev der samme aften spillet en afgørende landskamp imellem Danmark og Irland. Som forøvrigt endte 5-1 til Danmark.

Alt i alt en rigtig god aften, hvor vi blev klogere på betydning af, at give vandløbene en ekstra hånd. Forhåbentligt har det også vakt nogle tankerne blandt medlemmerne således, at vi i løbet af 2018 kan finde mandskab til, at lave et større vandløbsprojekt.

Mange tak for din tid Niels Åge