Odder Kystkonkurrence 2019 er ovre – Endnu et år med rekorder.

Det er blevet søndag aften og jeg sidder her foran computeren med en Kronenbourg 1664 blanc (fantastisk øl) ved siden af mig.

Øllen er den fortjente læske efter en travl periode med kørsels, mail, telefon og sms frem og tilbage med henblik på at skabe en hyggelig fiskekonkurrence hvor der er plads alle.

For 3. år i træk synes jeg det er lykkes. Alle har virket glade, tilfredse og godt brugte efter at have fisket igennem en hel weekend.

2019 blev endnu et år hvor Odder Sportsfiskerforenings kystkonkurrence fik lov til at udvikle sig endnu engang. I år var det især de indvejede fisk der fik flere til at kigge en ekstra gang på stillingen og jeg tør godt sige, at flere nok havde ønsket de fiskede mere i fjorden end på yderkysten i weekenden. I alt 43 deltager deltog i årets kystkonkurrence.

Den første dag

Om fredagen oplevede vi det største antal indvejede fisk på første dagen af Odder Kystkonkurrence over de 3 år arrangementet har været holdt.

Først og fremmest blev den største havørred til dags dato indvejet. Ronni Jensen med en fisk på 2,98kg 61,5 cm og en kondi på 1,25.

Derudover kom også hans søn – sidste års Junior vinder Nicolaj Jensen og indvejede en fisk på 49cm 1,65kg og en svimlende konditionsfaktor på 1,40!

I alt nåede 10 havørreder forbi indvejningen denne fredag.

Vejret startede fra morgenstund af med at være solrigt, men der var meldt regn og regn det kom der!

Ca. ved middagstid åbnede skyerne sig over vores lokale område og det virkede som om, at det ingen ende ville tage. Lørdag morgen kunne man læse om, at det sted der var faldet allermest regn i hele danmark havde være Hou.

Lørdag = fiskedag

Lørdagen bød på væsentlig færre indvejet fisk end fredagen. Da der kun kom hele 4 fisk forbi til indvejning på dagen. Dog var resultatet virkelig flot.

Endnu en gang måtte vi omskrive historiebøgerne for konkurrencen, da Ronni præsterede at indveje en endnu større fisk..!

Ved 10 tiden om morgenen blev der landet en imponerende hunørred på hele 3,35 kg fordelt på 62,5cm – konditionsfaktoren var helt oppe og ringe på ligeså imponerende 1,41 – Virkelig flot fisket.

Derudover var 2 – 1. gangs deltagere forbi indvejningen og deres fisk sørgede for at der tilsammen kunne dannes en top 8.

Det betød, at hvis man vil gøre sig gældende i top 8 og dermed løbe med en præmie søndag eftermiddag. Så skulle man ud og fange en havørred som vejede mere end 920g.

Vejret om lørdagen viste sig, at blive del mere blæsende ende de fleste havde regnet med. Ved Mariendal kunne man stå med vinden i ryggen og rolig vand. Hvorimod at stod man i Horsens Fjord ville man være bange for at flyve henover vandet ligesom de mange kitesurferer gjorde.

På dagen kunne man hurtig fornemme at nogle deltagere var ramt af fredagens fiskeri. Men alligevel havde de fået slæbt sig afsted for konkurrencens skyld.

Til alle skal der lyde godt kæmpet!

Søndag

Efter at have fået sovet en smule var det atter blevet konkurrencetid.

Indvejningen startede allerede kl. 13:00 men det havde slet ikke været nødvendigt. Deltager var ude ved vandet til sidste øjeblik og vi troede nærmest, at der ikke ville komme fisk forbi indvejningen her den sidste dag.

Men ca. 14:45 med et kvarter til luk kom den første af 2 fisk til indvejning.

Det var Nicolaj, som kom med endnu en flot fisk på 54cm og 1,91kg, der erstattede hans i forvejen flotte fisk. Men det skulle vise sig ikke at være nok.

For knap 5 minutter senere skulle de vise sig, at Michael Kvist ikke kom tomhændet nede til Stampmøllen. I hånden havde han en flot overspringer på 55cm og 1,97kg som gik ind og tog en topplacering.

Vejret bød på noget mildere vejr. Sol fra morgenstund og relativ rolig vind. Men det skulle ikke forblive sådan. Hen imod middag blev vi igen ramt af regnvejr.

Det betød blandet andet, at vi måtte rykke præmieoverrækkelsen ind i foreningens lokaler. Men her var også plads nok til de ca. 35-40 mennesker, som var mødt frem i håbet om at se fisk og vinde præmier.

2019.10.13 Odder Sportsfiskerforening kystkonkurrence.
Nicolai Jensen med en havørred på 54 cm og Michael Kvist med en havørred på 56 cm og 1970 gram

Fangsterne

I alt var 17 havørreder inde og runde indvejningen i løbet af weekend, og de mange undermålere det blev til svømmer fortsat videre. Her ses resultatlisten.

Odder Kystkonkurrence 2019 – Stillingen
Nr Deltager Fanget på Hvor Længde (cm) Vægt (kg) Kondi
1 Ronni Jensen (L) Blink Horsens Fjord 62,5 3,35 1,41
2 Michael Kvist (S) Blink Gylling Næs 55 1,97 1,18
3 Nicolaj Jensen (L) Blink Horsens Fjord 54 1,91 1,21
4 Per Mogensen (F) Jæger blink kommer 52 1,64 1,17
5 Jens K Knudsen (F) Flue Fløjstrup 51 1,41 1,06
6 David Ashkany Nielsen (L) Flue Mariendal 50 1,2 0,96
7 Martin Kammer (F) Salty blink Horsens Fjord 46 1,08 1,11
8 Per Jensen (F) Hvid Snurrebasse Kysing 42,5 0,92 1,24
9 Frank Carlsen (L) Blink Kysing 44,5 0,92 1,04
Indvejet fisk der blev erstattet af nyindvejet
Nr Deltager Fanget på Hvor Længde (cm) Vægt (kg) Kondi
1 Ronni Jensen (F) Blink Horsens Fjord 61,5 2,98 1,25
2 Nicolaj Jensen (F) Blink Horsens Fjord 49 1,65 1,4
3 Nicolaj Jensen (L) Blink Horsens Fjord 51 1,51 1,14
4 Per Mogensen (F) Jæger Blink kommer 49,5 1,22 1,04
5 Per Mogensen (F) Jæger Blink kommer 45,5 0,94 1,03
6 Frank Carlsen (L) Blink Kysing 44 0,91 1,07
7 Per Jensen (F) Hvid Snurrebasse Kysing 43 0,87 1,09
8 Per Jensen (F) Hvid Snurrebasse Kysing 42,5 0,81 1,09

Præmier

Præmierne fordeles ved at største fisk vælger først og så videre derned af. Her er den endelige fordeling;

Største Havørred:
Placering Vinder Præmie Sponsor
1 Ronni Jensen ·         SavageGear Barabellum CCS 9” 7-23g spinnestang

·         Daiwa Exceler LT 30 fastspolehjul

·         Sufix 832 fletline 0,15

·         Sufix bagline

Aarhus Fishing Gear
2 Michael Kvist ·         SavageGear Barabellum CCS 9” 10-30g spinnestang

·         ABU Revo Inshore fastspolehjul

Effektlageret
3 Nicolaj Jensen ·         1000 kr i kolde kontanter Odder Sportsfiskerforening
4 Per Mogensen ·         5. stk iLures gennemløbere

iLures

Lædermappen

5 Jens K Knudsen ·         En kasse special fra lokal mikrobryggeri Brandbygegaard Bryghus
6 David Ashkany Nielsen ·         2 stk Whiting American Rooster Cape – Grizzly dyed Nordic Anglers
7 Per Henrik Jensen ·         5. stk iLures gennemløbere

iLures

8 Frank Carlsen ·         Køb Odder Gavekort JC Tegn & Byg

* Grunden til af præmielisten afviger fra fangstlisten skyldes en påkrævet tilstedeværelse ved præmieoverrækkelsen. Martin Kammer var desværre forhindret i at deltage.

Største indvejet fisk pr. dag
Dag Præmie Sponsor Vinder
Fredag Gavekort Stark Ronni Jensen
Lørdag Gavekort Stark Ronni Jensen
Søndag Gavekort Stark Michael Kvist
Fotokonkurrence (lodtrækning):
Peter Flejsborg Kurv Chokoladehimlen.dk
Klaus Fiedler Gavekort Fru Møllers Restaurant

Lodtrækning på deltagerbevis:
Jens K. Knudsen Gavekort Odder Sportsfiskerforening
Lars Aarøe Gavekort Lofina
Bifangst:
Ronni Jensen ·         5 stk. iLures gennemløbere

iLures.dk

Sponsorerne

Der skal også lyde en kæmpe tak til alle vores sponsorer. Uden jer havde vi ikke mulighed for at stable sådan et arrangement på benene. Vores tilbagevendende efterårskonkurrence er virkelig blevet et samlingspunkt for både gamle medlemmer såvel som nye.

Så husk at støtte vores sponsorer næste gang I skal handle. Så har de også mulighed for at hjælpe os i fremtiden.

Fra os i OSF skal der lyde et kæmpe tillykke til alle vinderne. Tak fordi I ville deltage i vores arrangement og være med til at skabe en hyggelig konkurrence.

Vi håber I vil bruge det næste års tid på at samle nye kræfter.

Kræfter som I kan bruge næste år når vi forhåbentlig afholder Odder Kystkonkurrence 2020 d. 9-11 oktober.

Herunder kan ses et galleri af billederne fra weekenden.

Tusind tak for denne gang

// Christian ”Crede” Kjeldsen

One thought on “Odder Kystkonkurrence 2019 er ovre – Endnu et år med rekorder.