Høringsvar – Regulering af brink ved Stampmølle bæk Kolonihaveforeningen Engparken

Høringssvar til ansøgning om regulering af brink ved Stampmølle bæk Kolonihaveforeningen Engparken Sags Id. S2023-909

Jf. materialet ser Odder Sportsfiskerforening ingen grund til hvorfor det er nødvendigt at lave brink afgravning når diget forlænges/udvides.

Det bør kunne laves ved siden af de eksisterende brinker uden påvirkning af den eksisterende vandløbsprofil.

Afgravning af brinker i efterårets måneder kan påvirke havørredens gydninger, der forekommer i efterår og vinter måneder. Der vil ved forhøjet vandstand ske erodering af de jord blotlagte brinker.

Nysået græs i forbindelse med projektet vil ikke kunne nå at etablere sig tilstrækkeligt inden åen svulmer op på grund af efterårsregn.

Hermed vil der være risiko for øget sediment tilførsel til Stampmølle Bæk, der kort efter haveforeningen løber sammen med Odder Å tæt ved Rude Havvej. Her er der tidligere etableret gydebanker, som vil blive påvirket af sediment tilførsel.

Grundet erfaring med tidligere projekter i Odder Å der udføres i efterårs og vintermåneder vil Odder Sportsfiskerforening anbefale at de eksisterende brinker efterlades uberørt og digets udvidelse etableres på den angivne position med en dertil tilpasset profil.

Se høring her: https://odder.dk/borger/teknik-and-miljoe/hoeringer-and-afgoerelser/2024/sep/hoering-af-ansoegning-om-regulering-af-brink-ved-stampmoelle-baek

Udkast til Godkendelse til regulering

Ansøgning