OSF Nyhedsbrev – April/Maj

Her kommer en opdatering omkring den seneste og kommende tid i OSF-regi.

Først og fremmest velkommen til Jesper som er vores nyeste medlem.

Vi håber du kommer til at få glæde af foreningen og vores arrangementer.

*HUSK sidste tilmelding til weekendtur – Tunø er tirsdag d 16. april. Se vedhæftet fil for mere information*

Skarvens indtog

Tilbage i slutningen af marts måned var vi så heldige at have Niels Jepsen forbi klubhuset for først og fremmest at hente sin gevinst fra generalforsamlingen hvor han bfik en præmie for største laksefisk fanget i Odder å – 2022.

Dette gav også anledning til, at han holdt et af sine foredrag omkring skarv og dens prædation, som han arbejder og forsker i på daglig basis igennem sit arbejde ved DTU Aqua.

Foredraget var spændende, livligt og ikke mindst skræmmende. Skarven er på kort tid gået fra en bestand på under 50000 til en bestand på 1,4millioner individer, som alle gerne vil have 500g fisk om dagen. Dette er ikke så få igen.

Niels fortalte blandt andet at man havde haft et forsøg med 1000 mærket ørreder, hvoraf kun 3 havde undgået skarv. Udover dette kom der mange flere spændende facts. Bestemt et værdigt foredrag – hvor vi for øvrigt også fik besøg af lokale jægere.

I alt deltog 20+ deltagere i arrangementet.

Fluekast instruktion v/ FFFD Thomas Lang

Foreningen har meldt sig ind i FFFD og det har givet os mulighed for at benytte deres kasteinstruktører til vores medlemmer.

Derfor havde vi i forbindelse med Danish Fly Festival kontakt med Thomas Lang, som er formand for FFFDs kasteinstruktører i Århus og aftalt en dag her i april hvor han skulle komme forbi og hjælpe os lidt – både nybegyndere og garvede fluefiskere.

Tirsdag d 11 april var så denne dag. Vi mødtes ved Hølken Strand, hvor godt 14 mand kiggede forbi. Ikke alle deltog med fluestang. Men mange fik sig en god snak og fluefiskeriet, teknikker og liner. Men vigtigst af alt tog Thomas sig god tid til at hjælpe de enkelte og mange gik fra aftenen med tips til at håndtere deres fluekast fremadrettet eller hvad der kunne forbedre dem. Det var et rigtig fint arrangement.

Kommende arrangementer

Den kommende tid vil være nogle spændende ture på vores program. Der er 2 weekendture inden for den næste måned og vi starter op på at have fælles fisketure om tirsdagen.

Overvej om du ikke skal med en af disse aftener, hvor der vil være en god chance for at møde foreningens andre medlemmer eller lære nye pladser at kende.

Med hensyn til placering af fælles ture om tirsdagen kan der komme ændringer på dagen hvis vejret ikke viser sig at være med os med hensyn til regn, kraftig vind eller helt forkert vindretning til pladsen.

I tilfælde af regn vil arrangementet dog blive flyttet til klubhuset på Stampmøllevej.

April – Maj
DagDatoTidspunktStedArrangementNoteAnsvarlig
Tirsdag18. aprilKl: 1900-2100Odder Å/Rævs Å – Mødested AssedrupbroenMiljødag ved Odder Å/Rævs ÅVi indsamler affald i assedrupengene nedstrøm og opstrøm fra broen v/ Assedrup

HUSK – Sidste mulighed for tilmelding til Weekendtur Tunø